V Sloveniji prometne nesreče razvrščamo v štiri kategorije; http://www.mnz.si/slo/okc/okc_gis.htm Kriterij njihove delitve predstavlja teža posledic nesreč. Nesreče I. kategorije so tiste, pri katerih se kot posledica pojavlja le materialna škoda, v nesrečah II. kategorije so njeni udeleženci lahko telesno poškodovani, v prometnih nesrečah III. kategorije pa so udeleženci hudo telesno poškodovani. Prometne nesreče IV. kategorije so tiste, v katerih udeleženci izgubijo življenje. Prometne nesreče z materialno škodo
Število prometnih nesreč I. kategorije oziroma tistih z materialno škodo se v Sloveniji giblje v zadnjih petih letih med številom 32.285 in 33.598, kar kaže na to, da se število tovrstnih nesreč iz leta v leto bistveno ne spreminja in je več ali manj stabilno. Pojem 'stabilno' pa ima v tem primeru brez dvoma negativen predznak. Ob tem je potrebno vedeti, da so v teh številkah zajete le tiste nesreče, ki so bile policiji prijavljene. Namreč udeleženčeva obveznost obveščanja policije o prometni nesreči iz Zakona o varnosti cestnega prometa izhaja le za nesreče II., III., in IV. kategorije. Prometne nesreče s telesnimi poškodbami
Prometne nesreče s smrtnim izidom
Nasveti udeležencem
v prometni nesreči: http://www.mnz.si/slo/prevent/promet/nesreca.html
2. Najpogostejši vzroki prometnih nesreč Formalni vzroki prometnih nesreč so danes tisti, ki so pravnoformalno opredeljeni v Zakonu o varnosti cestnega prometa. Obstoječa statistika zajema podatke iz policijskih predlogov sodnikom za prekrške, ovadb državnim tožilcem ter na podlagi izrečenih mandatnih kazni policije. Zelo podobno se do formuliranja vzrokov prometnih nesreč opredeljujejo v vseh evropskih državah. Dejstvo pa je, da imamo pri prometni nesreči kot nepričakovanemu dogodku opraviti s številnimi so-vzroki in ne zgolj z enim samim. Številni sovzroki, ki prispevajo svoj delež k nastanku prometne nesreče, pa niso vedno protipravne narave (spolzko vozišče, slaba kvaliteta pnevmatik ali pa npr. stopnja drsnosti suhe asfaltne površine ceste, ki so kljub nizkim kvalitativnim vrednostim še v mejah dovoljenih standardov itd ), zato se pri opredeljevanju vzrokov prometnih nesreč v praksi najpogosteje pojavlja le eden, in sicer tisti, ki je najbolj izrazit in pravno opredeljen. V sodnih postopkih sodišča s pomočjo sodnih izvedencev ugotavljajo vzročne zveze med posameznimi vzroki in nastalimi posledicami. Zato bi bilo statistično spremljanje vzrokov po končanih sodnih postopkih natančnejše in strokovno korektnejše; http://www.mnz.si/slo/promet/clanki/ljubo.html
Temu vzroku sledi na drugem mestu izsiljevanje prednosti v križiščih in kot tretji vzrok se s 17% pojavlja napačna smer vožnje vozila. S poglobljenimi analizami tega vzroka ugotavljamo, da vozniki svojih vozil ne vozijo po desni strani vozišča, gledano v smeri svoje vožnje, tudi zaradi dejanj, kot so igranje z živaljo v vozilu, menjavanje radijske kasete, utrujenost, trenutna nezbranost za 'volanom', telefoniranje itd...Tudi vzroki za prekratke varnostne razdalje med vozili so pogosto povezani s prevelikimi hitrostmi, trenutno nezbranostjo, pretiranim zaupanjem tehnološkim lastnostim vozila, kot so ABS zavorni sistemi itd..
Posledice prometnih nesreč po policijskih upravah med 01.01.2000 in 31.05.2000.
*Oznaka podatkov za čas od 01.01.2000 do 31.05.2000 Število smrtnih žrtev po posameznih policijskih upravah se giblje podobno kot stanje na območju R. Slovenije. V primerjavi števila umrlih v prometnih nesrečah v letih 1995 in 1999 negativno odstopata le policijski upravi Ljubljana in Postojna. Kot je razvidno iz preglednice, pa smo najmanjše število mrtvih zabeležili v letu 1998.
5. Aktivnosti za večjo varnost cestnega prometa Najpogostejše aktivnosti za izboljšanje varnosti cestnega prometa izvirajo s področij zdravstva in nujne medicinske pomoči udeležencem cestnega prometa (ministrstvo za zdravstvo), cestnih novogradenj in sanacij nevarnih mest oz. odsekov cest; http://www.mnz.si/slo/promet/nesrece/nesrece.html (ministrstvo za promet in zveze), policijskih preventivnih in represivnih procesov (ministrstvo za notranje zadeve), šolske prometne vzgoje in izobraževanja (ministrstvo za šolstvo in šport), preventivnih aktivnosti Republiškega sveta za preventivo in vzgojo v cestnem prometu ter ostalih državnih in privatnih organizacij. Med najodmevnejšimi preventivnimi aktivnostmi gre v sklopu zadnjega programa z naslovom 'Vozimo pametno' izpostaviti preventivne akcije z naslovi: 'Hitrost ubija', 'Natakar! Taxi, prosim!';http://www.mnz.si/slo/prevent/promet/taksi.html in 'Varnostni pas, vez z življenjem'. http://www.mnz.si/slo/prevent/promet/pas.html Poleg teh poznamo v Sloveniji tudi preventivne aktivnosti, povezane s programi, ki jih poznamo pod gesli: 'Varna zimska vožnja'
;http://www.mnz.si/slo/prevent/promet/zima.html,
Poleg preventivnih aktivnosti pa predvsem policija izvaja tudi številne nadzorstvene aktivnosti, ki so več ali manj represivne narave in so povezane z odkrivanje in kaznovanjem kršiteljev cestno prometnih predpisov; http://www.mnz.si/slo/promet/provida.html. Večina teh aktivnosti se izvaja vzporedno s prej omenjenimi preventivnimi procesi. Iz spodaj navedenih podatkov je razvidno, katerih kršitev je največ in kakšen je njihov obseg; http://www.mnz.si/slo/promet/clanki/hitrost.html. Policisti so v letu
1999:
Brez dvoma se v Sloveniji, kot je bilo že omenjeno, poskuša na različne načine doseči, da bi bili slovenski udeleženci cestnega prometa s strani države in njenih organov in organizacij primarno deležni obravnave z zornega kota potencialnih žrtev in ne potencialnih delinkventov. Slednji trud bi moral v bodočnosti imeti za posledico še več kvalitetnih preventivnih aktivnosti in nekoliko manj represivnih ukrepov. Usklajevanje in uravnoteženje preventivnih in represivnih procesov za izboljšanje stanja varnosti cestnega prometa v Republiki Sloveniji pa naj bi postali ključni nalogi nacionalnega programa varnosti cestnega prometa, ki je danes v fazi medresorskega usklajevanja delovnega gradiva programa.
|